Grupa VI

Grupa 6 „Mali Odkrywcy”

Nauczyciele: Joanna Dworzaczek, Katarzyna Kołakowska

Nauczyciel wspomagający: Patrycja Kuźmicka

Pracownicy obsługi: Krystyna Bystrek

Godziny pracy grupy:

Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
7:30-16:30 7:30-16:30 7:30-16:30 7:30-16:30 7:30-16:30

Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc

kwiecień 2020

I. Temat kompleksowy: Wiosenne powroty

  • Oglądam filmy przyrodnicze, książki, albumy, tablice, korzystam z internetu (poznaję przyrodę w sposób pośredni).
  • Obserwuję przyrodę w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • Obserwuję zmiany zachodzące przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, pojawiające się pierwsze kwiaty, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawianie się paków na drzewach i krzewach.
  • Poznaję życie ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych, dbanie o nie.
  • Odkrywam literę j: małą i wielką, drukowaną i pisaną. Układam schematy i modele słów: jajka, Jagoda.
  • Rozwijam umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów
  • Wyodrębniam ze słów głoski: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytam całościowo wyrazy – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • Dodaję i odejmuję w zakresie 10 na materiale konkretnym.
  • Rozwiązuję zdania tekstowe o tematyce bliskiej dzieciom; stosuję metodę symulacji.
  • Rozwija sprawność fizyczną – wykonuję ćwiczenia gimnastyczne.
  • Śpiewam poznane piosenki.
  • Wydzieram części składowe obrazka, proste kształty z kolorowego papieru   z gazety itp.

II. Temat kompleksowy: Wielkanoc

  • Kultywuję tradycje, zwyczaje rodzinne związane ze świętami , przejmowane od starszych pokoleń.
  • Słucham ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych, słucham opowiadań.
  • Odkrywam literę f: małą i wielką, drukowaną i pisaną. Układam schematy i modele słów: farby, Franek.
  • Rozwijam umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów
  • Wyodrębniam ze słów głoski: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Poznaję i stosuję różne techniki plastyczne.
  • Dbam o estetykę prac plastycznych i otoczenia, w których powstają.
  • Opowiada historyjki obrazkowe ułożone według kolejności zdarzeń.
  • Czytam całościowo wyrazy – nazwy obrazków .
  • Rozwija sprawność fizyczną – wykonuje ćwiczenia gimnastycznej.
  • Śpiewam i biorę udział w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Liczę obiekty i pokazuję ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach).
  • Znam cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaki: <, >, = oraz stosuję je w sytuacjach zadaniowych.
  • Przeprowadzam eksperymenty; wyciągam wnioski.

III. Temat kompleksowy: Wiosna na wsi

  • Poznaję, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierzęta hodowlane na wsi – zarówno osobniki dorosłe, jak i ich potomstwa; nazywam ich miejsca zamieszkania; naśladuję ruchy i głosy.
  • Wyjaśniam rolę zwierząt hodowanych na wsi – określam korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.).
  • Poznaję różne narzędzia, bezpiecznie korzystam z nich.
  • Tworzę ciągi słów na zasadzie skojarzeń (np. Ryba – woda – statek…)
  • Tworzę uogólnienia do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
  • Stosuję pojęcia ogólne (np.: ubrania, owoce, zwierzęta itp.).
  • Odkrywam literę ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną. Układam schematy i modele słów: żubry, Żaneta.
  • Dzielę na sylaby i na głoski nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka.
  • Rozpoznaję i nazywam małe litery i wielkie litery: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
  • Czytam sylaby, wyrazy (o prostej budowie fonetycznej), krótkie teksty.
  • Mierzę długość (szerokość) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopą, krokami.
  • Poznaję za pomocą dotyku różne faktury papieru: szorstki, gładki, śliski, chropowaty itp.
  • Maluję palcem, dłonią, gąbką, dużym pędzlem i małym pędzlem na papierze o różnych formatach, z wykorzystaniem całej powierzchni lub wykonuję inną pracę plastyczną.
  • Uczestniczę w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne,
  • Śpiewam piosenki kształtując poczucie rytmu.

IV. Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę

  • Znam przejawy działalności ekologicznej: segregowanie odpadów, oczyszczanie ścieków, zakładanie filtrów na kominy, ochrona roślin i zwierząt, oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii), tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody, sadzenie drzew i krzewów, dokarmianie zwierząt.
  • Znam normy ekologiczne – nakazu: segregowania odpadów, oszczędnego gospodarowania materiałami, oszczędnego korzystania z wody.
  • Uprawiam rośliny i hoduję zwierzęta : uprawiam rośliny doniczkowe       w domu – dbam o nie: umieszczam w nasłonecznionym miejscu, podlewam, itp.
  • Odkrywam literę h: małą i wielką, drukowaną i pisaną. Układam schematy i modele słów: hamak, Hubert.
  • Wyodrębniam ze słów głoski: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • Czytam sylaby, wyrazy (o prostej budowie fonetycznej).
  • Układam nazwy obrazków z liter, odczytuję je.
  • Czytam krótkie teksty o prostej budowie fonetycznej.
  • Wyróżniam kierunki na kartce papieru, posługuje się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
  • Klasyfikuję te same obiekty wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
  • Tworzę różne przestrzenne kompozycje z wykorzystaniem dłoni, całego ciała.
  • Rysuję ołówkiem, kredką, węglem, świecą, tuszem na dowolny lub określony temat.
  • Przyglądam się otoczeniu (czy jest czyste, czy zaśmiecone ).